Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Litomyšl IV
Společně za kvalitnějším vzděláváním
Od prosince 2023 je na území ORP Litomyšl realizován projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“ (MAP IV), který má za cíl zlepšit kvalitu vzdělávání a podpořit spolupráci mezi školami. Tento projekt, který potrvá do konce roku 2025, se zaměřuje na podporu téměř všech škol v regionu a přináší řadu inovativních aktivit. V tomto článku přinášíme pro naše čtenáře shrnutí aktivit realizace projektu k 30.6.2024.
Pokud máte jakýkoliv námět, dotaz, nebo připomínku k realizaci projektu, neváhejte nás kontaktovat na email: klvanova_n@litomysl.cz
První kroky a schválení dokumentů
První jednání řídícího výboru proběhlo v únoru 2024. Na tomto jednání byly schváleny klíčové dokumenty projektu, jako jsou Statut, Jednací řád, Organizační struktura, Komunikační plán a Seznam aktérů MAP. Další jednání ŘV MAP se uskutečnilo dne 28.6.2024, na tomto jednání došlo ke schválení dokumentu „Analytická část pro území ORP Litomyšl“ včetně souvisejících příloh, dále ke schválení dokumentu „Strategický rámec MAP pro území ORP Litomyšl do roku 2028“ a jeho nedílné součásti „Investiční priority MAP_ORP Litomyšl_2021-2027“ a ke schválení první aktualizace dokumentu „Seznam aktérů projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“.
Schválené dokumenty jsou k dispozici na webu projektu města Litomyšl v záložce „dokumenty“.
Jednání pracovních skupin
V projektu svou činnost vykonávají celkem 3 pracovní skupiny: Pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, PS pro rovné příležitosti a PS pro financování. V dubnu 2024 se poté konalo první společné jednání pracovních skupin, kde byla mimo jiné projednána aktualizace analytické části dokumentu MAP a databáze zdrojů OP VVV.
Tato databáze je klíčová pro implementaci moderních výukových metod do škol. Další jednání pracovních skupin se uskutečnilo v červnu 2024, na tomto jednání byla dokončena aktualizace Analytické části MAP a projednána aktualizace investičních priorit.
Semináře pro pedagogy
Pro pracovníky ve vzdělávání proběhly doposud 3 vzdělávací akce, které byly realizovány moderní didaktickou formou:
- 22. dubna 2024 – Seminář vedený Ludmilou Pechancovou s názvem „Jak na diagnostiku dětí v MŠ, aby nás bavila a nezatěžovala“.
- 10. dubna 2024 – Seminář vedený PhDr. Janou Novotnou, Ph.D., s názvem „Zvládání náročných životních situací nejen v pedagogické profesi I“.
- 19. června 2024 – Seminář vedený Mgr. Jiřím Haldou na téma Stres v pedagogické praxi.
Spolupráce se Základní Uměleckou školou Litomyšl
ZUŠ spolupracuje se školami prostřednictvím tří programů – pracovních vzdělávacích workshopů. První z nich jsou dílny dramatického ztvárnění, které se uskutečnily ve dnech dne 23.1.2024 a 13.2.2024. Zúčastnilo se jich bezmála 70 dětí a 5 pedagogů. Dílny probíhaly v tanečním sále ZUŠ „Tunel“ v
Litomyšli pod vedením lektorek a byly zaměřeny na rozvíjení pohybové paměti a nonverbální komunikaci dětí prostřednictvím hudby a dramatických prvků.
Dílny kombinovaly cílenou hru s improvizačními technikami, inspirovaly učitelky k vedení dětí k uvědomování si vlastního těla, vzájemnému respektu a přijímání individuálních odlišností.
Dále se uskutečnily dvě dílny svět divadla, které vedly zkušené lektorky. První dílna proběhla dne 4.4. 2024 a pracovali v ní žáci druhých a třetích tříd ZŠ, celkem se jednalo o 30 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky a asistentka.
Druhá dílna dramatického ztvárnění proběhla dne 18.4 2024 a pracovali v ní žáci druhých tříd – jednalo se celkem o 40 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí. Výchozí předlohou byla kniha Karla Čapka „ Devatero pohádek“. Dílny byly postavené na tvořivé hře, při níž děti rozvíjely své mluvení, pohybové, improvizační a výtvarné schopnosti, učily se týmové spolupráci, přijímaly nové zkušenosti a rady.
Třetí dílna svět keramiky je vždy složena ze dvou setkání. První dílna proběhla ve dnech 1.3.2024 a 8.3.2024 a pracovali v ní žáci 1. – 3. třídy ZŠ , celkem se jednalo o 30 dětí, přítomny byly také 3 paní učitelky. Druhá dílna proběhla dnech 26.4.2024 a 3.5.2024 a pracovali v ní děti z MŠ, celkem se jednalo o 18 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení polytechnického vzdělávání dětí mladšího školního věku. Děti poznaly hodnotu tradičního řemesla a jeho možnosti.
Spolupráce s Městskou galerií Litomyšl
Městská galerie spolupracuje se školami prostřednictvím vzdělávacích workshopů pro pedagogy a žáky v rámci propojení spolupráce s organizacemi neformálního vzdělávání, které jsou tematicky zaměřeny a podporují výukové metody a rozvoj podnikavosti a kreativity, tvořivosti apod. Doposud se do realizace zapojilo 6 škol. a bylo podpořeno 111 žáků. První workshop, konaný 25.3.2024 se soustředil na téma ANIMACE. Žáci z několika škol si mohli vyzkoušet různé techniky animace a vytvořit své vlastní krátké filmy. Workshopy vedly dvě zkušené lektorky, které žákům ukázaly, jak kreativně využít moderní technologie v umělecké tvorbě. Program podporoval rozvoj podnikavosti, kreativity a tvořivosti, což jsou klíčové kompetence pro budoucí uplatnění v různých oborech. Druhý workshop proběhl 13. 5.2024 a byl zaměřen na Vědu a techniku. Tento workshop vedli tři lektoři a edukační program nesl název „Svět pohledem termokamery“. Žáci měli možnost se seznámit s fyzikálními a chemickými pokusy souvisejícími s teplem. Program byl velmi interaktivní a umožnil žákům prakticky si vyzkoušet různé experimenty, čímž si prohloubili své znalosti a zájem o vědu.
Klub neformálního základního vzdělávání (KNZV)
Středisko volného času Litomyšl se ve spolupráci se školami zaměřuje na smysluplné trávení volného času žáků a prevenci školního neúspěchu prostřednictvím Klubu neformálního základního vzdělávání (KNZV). Tato aktivita probíhá od pondělí do čtvrtka. Nejvyšší návštěvnost byla v dubnu s celkovým počtem 281 návštěvníků, zatímco nejméně dětí klub navštívilo v červnu. Průměrná denní návštěvnost se pohybovala od 14 do 16 dětí, s výjimkou června, kdy průměr klesl na 9,3 dítěte denně. Tento pokles byl způsoben hezkým počasím a koncem kroužků v SVČ. Program KNZV zajišťuje pedagogická pracovnice, která se stará o pestrý program zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí, polytechnického vzdělávání, využití digitálních technologií, kulturní povědomí, komunikaci a cizí jazyky. Každý den je program přizpůsoben aktuálním potřebám dětí, které mohou klub navštěvovat bez předchozí registrace. Součástí aktivit KNZV je také pravidelná spolupráce s rodiči a školami. Důležitou součástí je komunikace s rodiči, která probíhá pravidelně. SVČ zorganizovalo také odpolední setkání, kde rodičům představilo aktivity klubu. Toto setkání se konalo 30. května 2024.Klub neformálního vzdělávání v Litomyšli představuje významný příspěvek k podpoře vzdělávání a osobního rozvoje dětí, poskytující jim bezpečné a podnětné prostředí pro trávení volného času. Realizací bylo doposud podpořeno 84 dětí a 36 rodičů.
Spolupráce s Městskou knihovnou Litomyšl
Městská knihovna spolupracuje se školami prostřednictvím těchto čtyř hlavních aktivit:
1) Putování knih napříč regionem – doposud je zapojeno 11 škol, půjčeno je 654 knih. Městská knihovna připraví putovní soubor knih na půjčování do tříd zapojených MŠ a ZŠ. Každé pololetí se knihy obmění a zapůjčí jiné škole. Děti si knihy mohou půjčovat ve třídě i domů. Knihy jsou součástí čtenářských dílen a aktivit ve třídě. Program zahrnuje ocenění nejlepších čtenářů na konci školního roku, vybrané pedagogy, a předávání cen proběhne na Radničním dvoře za knihovnou za účasti čtenářů, pedagogů a rodinných příslušníků. Program zpřístupní knihy i dětem s omezeným přístupem ke knihám.
Dále byla vyhlášena i soutěž „O nejlepšího čtenáře ve třídě“. Na Radničním dvorku městské knihovny proběhlo na konci školního roku ocenění nejlepších čtenářů. Paní učitelka za danou třídu vybrala nejlepší čtenáře, kterým byly předány knihy a diplomy. Této akce se zúčastnilo celkem 78 žáků.
2) Besedy se spisovateli – doposud se zapojilo 9 škol. První beseda se spisovatelem Pavlem Hénikem se konala 24. 1. 2024 pro žáky 4. až 6. tříd a zúčastnily se jí tři školy. Spisovatel motivoval děti ke čtení a psaní, představil jim svůj čtenářský deník a první povídkové pokusy. Děti zkoušely dovyprávět příběhy a učily se vytvářet napětí.
Beseda se spisovatelkou Zuzanou Pospíšilovou proběhla poté ve dnech 5.3 a 6. 3. 2024 pro žáky 1. stupně. Zúčastnilo se pět škol. Spisovatelka motivovala děti ke čtení prostřednictvím čtení svých knih, hádanek a her se slovy. Seznámila je s tvorbou knih a hledáním inspirace.
Třetí beseda s Markétou Pilátovou se uskutečnila 8. 3. 2024 pro žáky 7. až 9. tříd. Spisovatelka představila svou knihu Arnoštova cesta, která propojuje prózu s komiksem a přibližuje osud Arnošta Lustiga. Žáci tvořili komiks „svého života“ ve výtvarné dílně.
Poslední besedy v tomto pololetí byly s Lenkou Rožnovskou a uskutečnily se dne 3.4.2024 pro mateřské školy a 1. ročníky ZŠ. Spisovatelka motivovala děti ke čtení předčítáním a hrami, seznámila je s tvorbou knih a představila svou knihu Já, štěně. Děti si ve výtvarné dílně vyrobily papírovou loutku pejska
3) Balíčky na míru – doposud se zapojilo 12 škol a připraveno bylo celkem 42 balíčků.
Pedagog ve spolupráci s knihovnou vždy projedná požadavky na přípravu knih na balíčky vztahující se k plánu učiva a paní k knihovnice připraví tematické balíčky knih k vyzvednutí na určité datum. Tyto balíčky jsou půjčeny dle potřeb pedagoga a slouží jako doplnění výuky pro podporu gramotnosti žáků a spolupráci s pedagogy.
4) Deskohraní – dosud uskutečněno třikrát. – doposud se zapojila jedna základní škola a dvě mateřské školy. Městská knihovna ve spolupráci se školami organizuje lekce pro děti z MŠ, ZŠ i ŠD, zaměřené na čtenářskou a matematickou gramotnost, logické myšlení a sociální inteligenci.
Exkurze
V prvním pololetí 2024 proběhly tři exkurze v rámci polytechnického vzdělávání, účastnily se dvě mateřské školy. Akcí se zúčastnilo 35 dětí z mateřské školy a 7 pedagogů a nepedagogů z mateřské školy. Dne 3.4.2024 se uskutečnila exkurze do Mikšíkova statku v Trstěnici. Děti si prohlédly starou sušičku na ovoce, roubenou stodolu a hospodářská stavení s králíky, holuby, ovcemi, kozami, husami a kačeny. Manipulovaly se snopy a používaly dřevěné didaktické pomůcky. Dne 13.6.2024 se uskutečnila exkurze do Planetária v Hradci Králové po 14denním projektu „Poletíme do vesmíru“. Děti se seznámily s planetami, Sluncem, Měsícem a gravitací. V planetáriu zažily simulaci cesty vesmírem. Dne 28. 5.2024 se uskutečnila exkurze do vědeckého parku VIDA! v Brně. Děti zkoumaly expozice o planetě (tornáda, povodně, počasí), civilizaci (testování hlasu, mraveniště) a člověku (lidské srdce, vady zraku, hlavolamy). Dále se pro podporu čtenářské gramotnosti uskutečnily tři exkurze pro další 3 školy. Dne 23.5.2024 děti navštívily Litomyšlský zámek na exkurzi „Za hraběnkou Kajetánkou a jejími dětmi“. Hraběnka v dobovém kostýmu seznámila děti s rodinou Valdštejnů, životem v minulosti a etikou stolování. Děti malovaly obrázky z exkurze. Dne 13. 6.2024 žáci navštívili Prahu, zaměřili se na historii Karlova mostu a Karla IV. Prostřednictvím her a týmové spolupráce rozvíjeli kritické myšlení a sebeprezentaci.
Ve škole navázali na exkurzi a rozvíjeli občanské a sociální kompetence a dne 24.6.2024 žáci navštívili Prahu, poznávali Karlův most a měli bojovku na Kampě. Zážitkovou pedagogikou mimo třídu prezentovali své práce a napsali článek zveřejněný na Facebooku. Akcí se zúčastnilo celkem 78 dětí a žáků, 7 pedagogických a nepedagogických pracovníků.
Kabinety
Kabinety se zaměřují na profesní sdílení a přenos inovativních metod mezi pedagogy. Doposud se zapojilo celkem 9 mateřských škol a bylo podpořeno 18 pedagogů . Uskutečnilo se prozatím setkání v rámci 3 kabinetů. Na Kabinetu školních družin byli přítomní pedagogové byli informováni o aktuálním stavu projektu MAP IV, databázi zdrojů a moderních didaktických formách. Diskuze se zaměřila na sdílení zkušeností a výměnu dobré praxe, přičemž byly naplánovány společné aktivity, jako návštěvy divadelního představení a putování stavebnice Makura mezi družinami. Na kabinetu ředitelů škol se vedla diskuze na aktuální stav realizace projektu MAP IV, sběr investičních potřeb a databázi zdrojů. Ředitelé si vyměnili zkušenosti s implementačními aktivitami, doporučeními pro inspirativní výjezdy a lektory, a projednali kvalitu vzdělávání a inovativní metody. Byla zdůrazněna důležitost zavádění vzdělávacích zdrojů z databáze OP VVV do výuky. Na kabinetu mateřských škol byli pedagogové byli informováni o stavu projektu MAP IV a moderních didaktických formách. Setkání zahrnovalo prezentace mateřských škol, prohlídku školních prostor a diskuzi o přírodních zahradách a jejich využívání ke vzdělávání dětí. Byly navrženy termíny a témata pro další setkávání a inspirace akcemi pro děti a rodiče.
Budoucí aktivity
Do konce roku 2025 čeká projekt MAP IV mnoho dalších aktivit. O jejich průběhu a výsledcích budou pravidelně informovat webové stránky města Litomyšl v záložce projektu MAP IV. Společně tak můžeme přispět ke kvalitnějšímu a inovativnímu vzdělávání v našem regionu.
Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV, reg. číslo CZ.02.02.XX/00/23_017/0008290 je realizovaný a financovaný s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu a rozpočtu města.